Van Oost naar West via Noord

29 juni 2022 - Altandhu, Verenigd Koninkrijk

Gisteren stonden we uiteindelijk met 6 tenten op de wildkampeerplek. Geen faciliteiten, wel rust. Heeeeel veeeeel rust. Gisteravond zat ik een poosje in mijn eentje aan het strand. Ik voelde me wel alleen, maar het voelde ook als precies waar ik moest zijn. Ik ben tevreden zo.

Het enige wat ik miste was een douche vanmorgen. Verder had ik alles bij me dus dat was helemaal ok.

Al weer mooi op tijd opgebroken (bijna iedereen is vroeg hier) en terug naar de NC500. Weer over die prachtige éénbaansweg.

Wel een dingetje hoor, zo'n weg. Je denkt dat dat nooit meer dan een paar kilometer kan duren. Mooi niet. 30 kilometer is niks. En geen vlak stukje weg te bekennen. Bergje op, bergje af, bochtje links, bochtje rechts. Hellingen van soms wel 25%! Ik weet nu ook wat ze bedoelen met een "blind summit". Dat je op de top van een heuvel staat en de weg niet ziet. Dat je die pas ziet als de neus van je auto weer naar beneden wijst. Ehhh...best...ehhh...interessant 😅

Verder kun je echt niks inhalen. Nog geen fietser. Je ziet dus af en toe fietsers met een paar auto's achter zich. Die wachten dan netjes tot de volgende passing place. En schapen hebben hier de gewoonte op straat te lopen. Koeien ook. En een enkele fasant. Dan stapt er iemand uit om de fasant van de weg te jagen. 🤣 Het is wel gebruikelijk om verkeer wat sneller is dan jij er langs te laten. Meestal locals. Dat doe ik dus maar. En er wordt bijzonder vriendelijk gezwaaid als je iemand hebt laten passeren of als je iemand passeert. Ik wuif wat af 🙋🏻

Over koeien gesproken: je verwacht natuurlijk dat je hier alleen maar van die Schotse Hooglanders ziet. Nou, ik kan je vertellen dat je in een uurtje in de Gasterse duinen meer Schotse Hooglanders ziet dan in 1,5 week hier. Vandaag voor het eerst een paar van die beesten gespot. Sowieso zie je bar weinig landbouw hier. De ondergrond is ook vooral rots met turf erop. Niet erg vruchtbaar.

Intussen ben ik dus wat afgezakt naar het zuiden, langs de westkust. De camping waar ik nu ben ligt ook weer mooi aan de kust. Helaas geen stroom op de plek deze keer. Maar ik kan wel weer douchen. En afwassen. Ook wat waard!

Campings hier zijn absoluut meer basic dan de campings in Nederland. Douche, wc, gelegenheid om af te wassen. Dat is het wel. Als je geluk hebt hebben ze een wasmachine en droger. Als je nog meer geluk hebt, hebben ze wat basic spullen te koop. Geen broodjesservice, geen speeltuin, geen zwembad, geen animatie, geen cafetaria....heel basic dus. Wifi op je plek is ook redelijk zeldzaam. De meeste gasten zijn dan ook van die mensen net als ik: nachtje staan en door. Laatst bleef ik nog een nachtje staan op een camping. Om 11 uur de hele camping leeg op 2 tenten na. Om 13 uur kwamen de eersten weer binnen en om 22 uur stond het weer vol.

Sommige campings zijn alleen ingericht voor campers en caravans. Niet voor tenten. Heel eerlijk zie je die ook het meest. Persoonlijk moest ik er niet aan denken om met een camper of caravan deze weggetjes te rijden. Ik ben superblij met mijn Peugeot. Brengt me overal.

Morgen verder!

1. Mariëlle:
    29 juni 2022
    Trots op je, je doet het toch allemaal maar in je eentje. Topper ❤️
  2. Grietje Tangenberg:
    30 juni 2022