Nog één dagje dan

2 juli 2022 - Gairloch, Verenigd Koninkrijk

Vannacht regende het. En vanmorgen regende het nog. En volgens de weersvoorspellingen zou het de hele dag blijven regenen. En morgen ook. Hmm🤔

Vanmorgen eerst maar eens weer koffie gehaald op de hoek. Met een mega-scone erbij. Heerlijk! Maar goed dat ik nog niet ontbeten had.

Toen maar een poosje zitten lezen. Maar dat verveelde uiteindelijk ook. Op een kwartiertje rijden zit een destilleerderij. Daar maken ze whiskey, gin en vodka. Nou, vooruit dan maar. Gelukkig was het niet zo ver want bij aankomst bleken ze dicht wegens 'shortage off staff'. Hier ook al dus!

Op de terugweg kwam ik langs het plaatselijk museum. En wat een leuk museum was dat! Leuk om over de geschiedenis van deze omgeving te leren die eigenlijk niet zo gek veel verschilt van de Drentse geschiedenis. De plaggenhutten waren hier wel van steen, want dat is hier wel voorhanden. Maar ze hebben hier ook turf gestoken. En zijn begonnen met landbouw waarbij de gemeenschap elkaar allemaal hielp. Ook hier is het oorspronkelijke dialect (of waarschijnlijk een taal: het Gaelic) nagenoeg verdwenen. Verschil met Drenthe is natuurlijk wel de visserij, die hier lang een belangrijke bron van werk en inkomen is geweest. Nu de zee redelijk leeggevist is, is dat ff anders.

Weer een educatief middagje en de koffie met plaatcake was ook weer een succes.

Vanavond heb ik mezelf getrakteerd op fish & chips. Moet je toch gegeten hebben hier....

Morgen gaat het ook regenen maar toch ga ik verder want het is nog wel een stukje terug naar Hull en ik wil nog naar Loch Ness uiteraard.