Alles van ons lijstje afgevinkt

23 februari 2023 - Cairo, Egypte

Vandaag maar weer een tour geboekt met privé chauffeur. Dat beviel wel goed. Na wat gedoe met de receptioniste over de prijs werden we het toch eens. Dus weer op pad.

Vier dingen op het programma:

- Cairo tower

- Citadel met Mohamed Ali Moskee

- Khan El-khalili, een souk

- "Lunch" in een egyptisch restaurant

Cairo tower was leuk om te doen. Prachtig uitzicht over de stad en de rivier de Nijl.

Daarna op naar de Citadel. Een vesting uit 1100 die in de loop van de eeuwen verder uitgebouwd en gemoderniseerd is. 4 moskeeën maar liefst! De bevolking is hier namelijk vooral moslim en je struikelt hier over de moskeeën.

Betekent ook dat er bijna nergens alcohol geschonken wordt natuurlijk en dat er ook geen varkensvlees geserveerd wordt. Helemaal prima. Verder merk je er hier in de stad niet zo veel van.

We hebben twee moskeeën van binnen gezien. Je moet wel even je schoenen uitdoen natuurlijk. De ene moskee was vermoedelijk niet meer in gebruik. Zag er wat vervallen uit. Maar de Moskee Mohammed Ali was prachtig! Wat een rijkdom! Vergelijkbaar met de grote kerken in andere grote steden.

Ook het militair museum nog van binnen gezien. Aardig maar niet spectaculair.

Na de Citadel op naar de souk. Ik hou er van! Links en rechts kleine winkeltjes met van alles. Nou ja..vooral souvenirs, krokodillenleren tasjes, egyptische kleding en parfum. Onze gids wandelde rustig met ons mee. Op zich wel een fijn idee. Hij stelde ons voor aan "my friend" die een winkeltje had met souvenirs. Alles handgemaakt en uit Egypte. Niet uit China. Wel een leuke kerel die goed engels sprak. We hebben een poosje gepraat en maar wat bij hem gekocht. Wel afgedongen natuurlijk. Maar als echte hollanders zijn we daar nog niet supergoed in 😅

Na een uurtje stapten we weer in de auto en werden we naar het restaurant gebracht waar we zouden lunchen (om 16.30). We wisten van tevoren niet wat we zouden eten maar we kregen allemaal schaaltjes voor ons met egyptische gerechten. Vraag me geen namen maar het was allemaal lekker. Toen nog een paar stukjes sinaasappel en meloen als toetje. Helemaal ok.

We zijn redelijk op tijd weer in het hotel nu. Voeten maar weer omhoog want die hebben wel weer wat te verduren gehad. En bedenken wat we morgen nog gaan doen want we hebben bijna alles van ons lijstje wel gehad. 🤔

Paar dingen die ons hier opvallen:

Politie: Veel, heel veel blauw op straat hier. Met geweren en al. Op elke straathoek zo ongeveer. En bij elke bezienswaardigheid en ook bij restaurantjes in het centrum moet je door een detectiepoortje en je tas door een röntgenapparaat. Wat ze precies doen is niet duidelijk voor ons. Met het verkeer bemoeien ze zich verder niet.

Het verkeer: Officieel zijn de verkeersregels ongeveer gelijk aan bij ons maar daar houdt verder niemand zich aan. Hoeveel baans een weg is wordt bepaald aan de hand van hoeveel auto's naast elkaar passen. Met twee bussen naast elkaar is dat dus een auto minder. Hoewel er dan nog wel weer een tuktuk, scooter of motor bij past. Hoe je lampen eruit zien is niet belangrijk als je maar verlichting hebt. Dat levert soms best interessante taferelen op. Het belangrijkst aan je auto is je claxon. Het toetert de hele dag en nacht door. Er wordt links en recht ingehaald. Spookrijden is hier en daar ook geen probleem. En er lopen ook voetgangers, ezelwagentjes en een enkele kameel op de weg. Voor onze begrippen chaos. Volgens Ian wel een geordende chaos.

Honden en katten: Ik heb hier nog geen mensen met honden buiten zien lopen. Er lopen wel heel veel honden en katten los rond hier. Het slaapt hier en daar en overal. Het krijgt puppy's en kittens die dan ook weer overal rondspringen.

1. Karin:
    23 februari 2023
    Veel gedaan vandaag dus, mooi afwisselend programma! Luca heeft het ook nog prima naar de zin😀🐶