Drukke dag

22 februari 2023 - Cairo, Egypte

Na Saqqara ging het naar Gizeh. Zoals het een goede toerist betaamt hebben we ons een beetje af laten zetten bij het boeken van de kamelentocht naar de piramides. 😄 Maar door bemiddeling van onze gids werd de prijs zomaar een derde minder. Eerst reden we met paard en wagen naar de stallen. Partij van de dieren hebben ze hier nog niet van gehoord🙄 Veel magere paarden gezien. De kamelen waar wij mee gingen waren wel ok.

We hadden een grappige gids mee: Ali. Een echte praatjesmaker. Maar wel leuk. Natuurlijk probeerde hij mij te kopen van Ian. Volgens Ian was ik niet te koop😅. Hij maakte wel de leukste foto's van ons. Mooi om te zien, die piramides. Echt indrukwekkend. Bij één van de bazaars die we bezochten vandaag kregen we een goede uitleg over hoe de piramides ontstaan zijn en wat ze weten over de bouw ervan. Erg interessant! Ook kregen we te zien hoe papier van papyrus gemaakt werd. En daarna was het natuurlijk de bedoeling dat we wat kochten. Wat we niet deden want hee, we zijn hollanders.

De volgende bazaar was een kledingzaak. Met egyptische kleding. Leuk, maar niet mijn stijl. De derde was een tapijtzaak met allemaal handgemaakte tapijten. Ze lieten mooi zien hoe die geknoopt werden en Ian mocht even proberen hoe dat moest. Erg leuk om te zien. En te horen hoeveel tijd er in zo'n geknoopt tapijt gaat zitten: zomaar 8 maanden. De laatste bazaar was een souvenirshop met handgemaakte souvenirs. Wel mooi spul. Ian kocht er een ring met zijn naam.

En nu zitten we op een boot op de Nijl. Zometeen begint het buffet en gaan we varen. Denken we😅

Het nadeel is hier dat heel veel Egyptenaren geen engels spreken. Met onze chauffeur praten we via google translate. Hartstikke aardige jongen verder en keurig netjes. Maar engels ho maar. Hij doet wel flink zijn best.