King Tut en de pyramides

22 februari 2023 - Cairo, Egypte

Gistermiddag zijn we voor het eerst op pad gegaan. Het Egyptisch museum moest het eerst maar worden. Eerdere trips hadden geleerd dat het slim is om eerst een beetje historisch besef te krijgen.

We hadden ons laten vertellen dat het nieuwe museum al open zou zijn. En dat een taxi de beste en voordeligste vorm van vervoer is. Alleen wist onze taxichauffeur niet goed hoe hij er moest komen. Na wat vijven en zessen kwamen we bij de ingang. Maar...dicht...dus verder naar het oude museum. Mooi om te zien. Veel informatie over hoe rijk de koningen hier in de oudheid leefden. En vooral hoe ze begraven werden. Hoogtepunt natuurlijk het gouden masker van Toetanchamon. En alles wat ze in zijn grafkamer hebben ontdekt. Na een paar uurtjes hadden we wel genoeg gezien.

Weer een taxi geregeld en op naar de Tower van Cairo. Voor het uitzicht. Alleen duurde het nog 1,5 uur voordat we naar boven konden. Daar hadden we toch geen zin in . Dus maar weer een taxi.

Je moet hier dus onderhandelen over de prijs van een taxi. Meters doen ze  niet zo aan. Dus je vraagt eerst wat het kost. En daar doe je dan wat af. Gisteravond spraken we met iemand een prijs af van 200 pond (ongeveer 6 euro). Toen de chauffeur zag hoe lang het was in de spits wou hij meer hebben: 300 pond. Ok. Dat wilden we nog wel. Toen we onderweg waren begon hij ineens over 10 dollar per persoon. Ehhh....nee dus. We hebben ons dus een eindje van het hotel af laten zetten. De man 300 pond in de hand gedrukt en wegwezen.

Vandaag hebben we de chauffeur van de heenreis ingehuurd om ons naar de piramides te brengen. Hij stelde meteen een hele tour voor. Saqqara, pyrmaides en 3 bazaars. Eerste stop Saqqara. Onderweg er naartoe keken we onze ogen uit. Wat een bende overal! Wij maar ons best doen om afval te scheiden en daar ligt alles gewoon op straat. Straathonden en hier en daar een  kind snuffelen er tussendoor op zoek naar eten.

Saqqara was interessant. Je komt binnen in de tombe van Teti. Zo'n 5000 jaar geleden gebouwd. Wel krap om er binnen te komen voor ons grote Europeanen. Zelfs voor de wat kleinere Egyptenaren trouwens. Ze bouwden dus eerst een sarcofaag en daarna de piramide er overheen. Een eindje verder waren ze nog bezig met opgravingen. Blijkbaar is nog lang niet alles ontdekt.

En nu zijn we onderweg naar Gizeh. Morgen schrijf ik verder!

1. Karin:
    22 februari 2023
    Zo leuk om toch een beetje mee te reizen! Geniet ze, ook van alle gekkigheid!😂